Name:
Email Address:
Phone no:
Where do you live?
How can I help you? lose weight
gain weight
improve health
gain energy
improve skin
earn extra income
Details so that I can guide you better :)

Form provided by Freedback.

Wednesday, August 4, 2010

m i m p i

benarkah mimpi itu mainan tidur @ membawa petunjuk dari YANG ESA YANG MAHA MENGETAHUI...

malam tadi ak mendapat mimpi yg biasa(dh tau tafsirnye x rase biasa lag  )..gigi depan tertanggal@tercabut..tibe2 tergerak hati nak tanya makcik ape maksud mimpi tersebut..
aku: mlm tadi mimpi gigi tercabut la..tapi x de darah pon..

makcik:jgn nak mengarut la..tau x ape maksudnye...

aku:x pon..ap maksudnye (dlm hati..makcik nh nak maen teka2 lak)

makcik:org terdekat akn meninggalkan kita..

aku:tibe2 terdiam.(dok pikir btol ke x)..

...lps maghrib tergerk hati nk cari info pasal tafsiran mimpi nh..dlm Islam btol ke ada maksud2 tersirat psl mimpi nh...

...lps dh bace baru la paham & tanpa disedari air mata laju mengalir..adakah mimpi ak akn menjadi kenytaan..

"Ya Allah,Kau panjangkanlah umur kedua ibubapaku,adik2 ku,keluargku...Panjangkanlah umurku Ya Allah..."

...tanpa kita sedari mimpi juga ada yang benar & ada yg tidak..

1-Mimpi Lagha akibat mainan syaitan dipanggil mimpi palsu, atau mimpi lagha atau lalai. Maksudnya lalai dari menyebut nama Allah swt. sebelum tidur . Biasanya mimpi jenis ini tiada sebarang makna, ataupun dusta.

2-Mimpi benar yang satu lagi ialah mimpi yang ‘kelihatan’ ganjil, atau mimpi qiasan, yang mana dalam keadaan ini roh tersebut memasuki alam yang lain, digelar alam ghaib. Alam ghaib ini ada banyak, antaranya alam barzakh (bila bermimpi bertemu orang yang telah meninggal dunia), alam jin dan sebagainya.

Dalam mimpi jenis ini, seseorang itu mungkin bermimpi melihat tempat atau makhluk yang ganjil. Mimpi rambut menjadi panjang, mimpi dipatuk ular atau mimpi tercabut gigi adalah termasuk jenis mimpi qiasan. Mimpi yang disebut dalam Surah Yusuf, juga adalah dari jenis qiasan. 

Mimpi yang dimimpikan di antara masa seseorang hampir lena hingga dia tidur lena adalah benar dan berfaedah. Mimpi-mimpi ini selalunya merupakan pembawa pembukaan dan perantaraan kepada yang luar biasa. Bukti kebenaran mimpi dinyatakan oleh Allah dengan firman-Nya : “Sesungguhnya Allah akan buktikan mimpi itu benar kepada Rasul-Nya, kamu akan masuk Masjidil Haram jika dikehendaki Allah dengan aman”, maksud Surah al-Fath, ayat 27.Secara umumnya, mimpi berlaku apabila seseorang itu sedang tidur. Boleh juga berlaku dalam situasi lain, seperti ketika pengsan, mabuk, nazak dan sebagainya, dengan syarat physically unconscious or semi-conscious.


apa pun yang benar itu dari DIA Yang MAHA Mengetahui...semoga mimpi aku hanyalah mainan tidur..
yuyu_aku jua insan biasa :(

4 comments:

  1. harap2 mcm tu lah..mimpi kadang2 membuat kita beringat...huhu..malam tadi aku mimipi aku g london....hahhaaha...mcm nak pejam mate balik, sebab bangun2 jek alah mimpi, tak penah rase cm ni..bestnye mimipi...waaaa

    ReplyDelete
  2. harap2 hanye mimpi.. stuju dgn mun, mimpi bagi peringatan.. tpi mimpi yg x elok kna elakkan bercerita kat org.. takut terjadi

    ReplyDelete
  3. ak bru tau je mimpi bruk x elok cite kt org..

    ReplyDelete